torsdag 27 maj 2010

Vi vill gå upp i vikt!

Faktiskt! Så vill vi väldigt gärna göra det! Idag har vagnen en totalvikt på 15oo kg vilket ger oss en alldeles för låg lastvikt och vill därför försöka typa upp vagnen så mycket det går. Det kan ju låta som en enkel sak men ack vad jag bedrog mig.

Efter ett par samtal till Solifer i Dorotea fick jag besked om att jag redan hade maxvikt på vagnen och ville jag gå upp ytterligare så skulle det till att byta axel och påskjutsbroms till en stooor kostnad.

Med tanke på att en Polar-vagn i samma storlek (560) kan ökas på med ytterligare 100 kg till sammanlagt totalvikt om 1600 kg (utan några som helst modifikationer) så är vi riktigt besvikna att vi inte kan göra detsamma med Solifern.

När jag ifrågasatte företagets vikter på vagnarna så fick jag till svar att man i Sverige efterfrågar vagnar med låga totalvikter för att kunna köra med endast B-kort!!! Vaaaa, för mig låter det helgalet men jag trist nog så tror jag nog att han har rätt. Och samtidigt blir det ju billigare för tillverkarna om de kan använda axlar och påskjutsbromsar som tål lägre belastning = materialet kostar ju mindre. Så de beklagar sig nog inte allt för mycket heller.

Suck, vad trist med det här. Blir verkligen till att tänka igenom och väga grejor innan det packas in i vagnen. Och så får vi verkligen hoppas att vi inte fastnar i någon viktkontroll under resans gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar